Blog Widget by LinkWithin

Sunday, May 9, 2010

Bayan Maulana Umar Pada Orang Arab


Ini adalah Bayan Sheikh Mohammad Omar Palampuri  Rahmatullah alaihi di Arafah depan orang-orang Arab:

Dalam nama Allah Maha Mengasihani

Anda adalah mahkota kepala kami dan penyejuk mata kami, darah anda adalah darah Abu Dzar dan Maaz bin Jabal, Allah memberkati mereka Anda adalah Asal (orang tua) dan kami  adalah cabang (orang baru) 

Anda adalah Imam  dan kami  makmum juga anda seorang guru dan kami murid 

Nenek moyang anda datang ke tempat nenek moyang kami, dan nenek moyang kami berfikir bahawa nenek moyang anda ingin dunia dan wanita, dan nenek moyang anda dengan sifat kemanusiaan bertahan dan sabar pada  kejahilan nenek moyang kami

Nenek moyang anda secara fizikal tidak dipengaruhi  oleh dunia dan perempuan -perempuan mereka, Datuk-datuk anda telah membina kebun iman di dunia dan untuk memelihara kebun-kebun keimanan mereka telah mengikat  batu ke perut mereka,

Akan tetapi, Kebun  iman ini hancur oleh pelbagai masalah, tidak ku maksudkan supaya anda mengikat batu di perut akan tetapi ikatlah ayam di perut anda (masakan yang sedap)

Aku malu untuk berbicara kepada anda kerana empat perkara:

Anda mempunyai Kaabah, Bahasa Quran adalah bahasa anda, bahasa penduduk Syurga adalah bahasa anda, bahasa dari Nabi saw adalah bahasa anda

Ketika di Arafah, tiada orang India atau Pakistan, Bangladesh. Anda berada di  medan Arafah. Tidaklah tasykil untuk kamu semua selama satu tahun atau empat bulan atau empat puluh hari, namun tasykil Rasulullah saw  ke atas datu-datuk kamu ialah: mereka yang hadir disini supaya menyampaikan kepada yang tidak hadir (ghaib) 

Anda mengatakan bahawa tempoh keluar telah tamat 
Dan datuk  anda mengatakan bahawa bumi telah berakhir
Sebagaimana yang diungkapkan oleh Uqbah Bin Nafi' r.a

Sumber disini

Read more...

Thursday, May 6, 2010

Door To Door


Istilah ni memang famous dikalangan ramai orang termasuk syarikat khidmat penghantaran barang dan perpindahan. Waktu pindah dulu pun pakai servis door to door. Tapi kat sini baru nak usaha 2 jam setengah door to door walaupun dah lama dengar dan tahu. Yelah sempena jour Sarawak di bintulu pada 7 - 9 jun ni...semua marhalah diminta usaha door to door tanpa ada pilih rumah.Yelah kalau dulu mesy pening pikir nak ziarah khususi sapa masa 2 jam setengah. asyik2 nama tu jer yang keluar iaitu orang yang biasa diziarahi sedangkan rumah punyalah banyak di kawasan ni. Alhamdulillah kesan sangat bagus. Barulah dapat kenal penduduk sini yang hampir 1000 buah rumah. kalau nak tunggu jaulah hanya seminggu sekali, tu pun sebulan 3 kali..baru brapa rumah je yang sempat jumpa.berapa banyak hadis dan ayat quran tentang ziarah ..bila lagi nak praktik, begitu juga tentang hubungkan silaturrahim yang kesannya ialah dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur dan doa keampunan dosa...iman dan hidayat perkara paling penting..Insyaallah 16 hb azam 40h..

Read more...

  © ibnuzainrembawi Psi by ibnuzain.com 2009

Back to TOP