Blog Widget by LinkWithin

Monday, March 29, 2010

Kambing dan Karkun

Sempena kedatangan jemaah jalan kaki kat marhalah desa ilmu...

Antara yang turut nusrah jemaah...terpaksa bawak semua



Ni dia kambing hensem bejanggut yang akan dikekah dan jadi makanan untuk mini jour


Ni semua bakal dikekah jugak nanti insyaallah bila rezki bertambah...azam tu

Read more...

Saturday, March 27, 2010

Alhamdulillah...Dimudahkan Allah



Baru Lahir dah masuk blog...ish...

Read more...

Friday, March 19, 2010

Jemaah Jalan Kaki


Jemaah jalan kaki dari kl sedang bergerak di Samarahan. Memang mujahadah jalan kaki ni, bayangkanlah jemaah jalan kaki untuk tempoh 1 tahun seperti yang aku pernah jumpa kat Sudan yang panas hampir cecah 50 c. Duduk dalam masjid pun dah panas punggung apatah lagi dibawah panas matahari di padang pasir. Hanya dengan pengorbanan dan mujahadah hidayat tersebar. Semoga Allah pilih dengan jemaah jalan kaki. Cuma pernah buat haji dengan jemaah jalan kaki.

Cuba hayati hadis berikut:

1. Perang zaat'urriqa`


Hadis riwayat Abu Musa Radiallahu’anhu, ia berkata:

Kami berjumlah enam orang pernah berangkat bersama Rasulullah Sallallahu alaihi wassalam. dalam suatu peperangan. Kami hanya memiliki seekor unta yang kami tunggangi secara bergilir-gilir hingga mengelupaslah kulit-kulit tapak kaki kami ,begitu juga dengan kedua tapak kakiku bahkan kuku-kukuku banyak yang tanggal. Lalu kami pun membalut kaki-kaki kami dengan potongan kain, maka disebutlah perang Zaturriqa` (riqa` = potongan-potongan kain). Karena kami membalut kaki-kaki kami dengan potongan kain.

(Shahih Muslim No.3345)

2. Perang Uhud

Hadis riwayat Sahal bin Sa`ad Radiallahu’anhu:
Bahwa dia ditanya tentang luka Rasulullah Sallallahu alaihi wassalam. dalam perang Uhud, Sahal menjawab: Wajah Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam. terluka, gigi seri beliau patah serta topi perang beliau juga hancur. Fatimah puteri Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam. lalu membersihkan darah beliau sementara Ali bin Abu Thalib menuangkan air ke atas luka dengan menggunakan perisai. Ketika Fatimah melihat ternyata air hanya menambah pendarahan, ia lalu mengambil sepotong tikar dan membakarnya hingga menjadi abu. Kemudian Fatimah menempelkan abu tersebut pada luka beliau hingga berhentilah aliran darah itu.

(Shahih Muslim No.3345)

Hadis riwayat Abdullah bin Mas`ud Radhiyallahu’anhu, ia berkata:
Seakan-akan aku melihat Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam. tengah mengisahkan kisah seorang nabi yang dipukul oleh kaumnya sambil beliau mengusap darah dari wajahnya dan berdoa: Ya Tuhanku! Berilah ampunan kepada kaumku karena sesungguhnya mereka tidak mengetahui.

(Shahih Muslim No.3347)



Read more...

Monday, March 8, 2010

Kebahagiaan : Antara Ilusi dan Kenyataan


Kebahagiaan antara ilusi dan kenyataan



Bagaimanakah saya ingin menjadi salah seorang dari orang-orang seni

menjadi terkenal kerana Mulia

Saya telah menemui di mata para seniman mengisi kebahagiaan

Tapi saya mendapati bahawa saya salah

Kegembiraan yang tidak hanya mainan palsu

Dipancarkan oleh mata orang lain begitu saja

Dengan kenyataan bahawa mereka hidup dalam kesengsaraan dan ketidakbahagiaan puncak.

Membahas banyak tentang kebahagiaan?

Aku berjalan semua jalan yang mengarah kepada kebahagiaan

Berlatih semua seni kepimpinan

Cari kebahagiaan tidak menemuinya.

Mintalah pengampunan Allah pada hari-hari

Pengampunan Allah di tempat tak bertuan

Mintalah pengampunan Allah sehingga Allah merahmati

Dan mengantarkan aku rahmat dan kemurahan hati dan belas kasihan Dar us Salaam

Berjaya dalam ketaatan kepada kebenaran

Mahakuasa Raja adalah pemilik kemuliaan dan kehormatan.

Melalui pengalaman yang panjang dan menyakitkan

sementara dunia ini amat pendek -- 

Dan Allah membimbing saya

Dan saya menyedari bahawa

(kebahagiaan dan kegembiraan orang-orang ketaatan ketaatan, lebih manis dan lebih lazat daripada Yang Mulia orang-orang dosa) 

Fikirkan dengan saya! Di mana menemukan kebahagiaan di dunia ini dan di akhirat?

Bahkan banyak mencari dan mencuba

banyak akan merasa dekat denganNya

Adakah di rumah Tuhan Yang Maha Kuasa

Cuba untuk membezakan antara ilusi dan kenyataan....

Read more...

Thursday, March 4, 2010

Taman Rekreasi Ranchan Serian

Lama tak pergi berendam, maka petang rabu 3 mac sempat pergi mandi air terjun




Kami yang tawan semua sebab hari rabu kurang orang datang


Solat Asar di Masjid Daerah Serian


Sebenarnya nak cari batu sungai ni , nak buat tungku pemanas sebab insyaallah zaujah nak besalin dalam minggu ni....

doakan supaya dipermudahkan Allah...


Read more...

Monday, March 1, 2010

Masjid Maranek


Masjid yang agak lama jugak sebab binaan atasnya diperbuat dari kayu. Tangga agak tinggi jugak..mujahadah nak naik terutama bagi yang dah berumur...memang Masjid di didatangi oleh orang yang 50 tahun keatas shj semasa kami disini..memang untuk naik ke Masjid perlu hidayat dan iman sebab walaupun seseorang tu boleh daki gunung bepuluh2 kali tapi belum tentu dia boleh naik ke Masjid setiap hari...

Nabi S.A.W pernah tanya kepada Jibril a,s. Bahawa manakah tempat yang Allah paling suka ..maka dijawabnya Masjid2, dan Allah sangat suka pada orang yang mula2 masuk Masjid dan paling akhir keluar. Sebaliknya bila ditanya tempat yang paling tidak disukai...maka dijawabnya ialah Pasar2..dan Allah sangat tidak suka pada mereka yang banyak menghabiskan masa mereka di pasar-pasar...

Semoga Allah bagi taufik..

Read more...

  © ibnuzainrembawi Psi by ibnuzain.com 2009

Back to TOP