Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, May 27, 2009

Azan Dunia



Teringat Khutbah jumaat yang lepas cerita macamana seorang ahli sufi membandingkan antara manusia dan anjing. Seekor anjing bila diberi makan oleh tuannya maka dia akan taat, patuh dan sanggup berkorban untuk tuannya tanpa apa alasan walaupun ada kemungkinan bahaya padanya.

Tapi kenapa manusia yang semuanya diberi Allah , kesihatan dan bermacam nikmat tapi tidak ada ketaatan pada Allah?...Iman yang lemah tidak merasai keagungan Allah sebagai Rab' perlu diusahakan.



Anjing bila diseru oleh tuannya segera datang...tapi umat Islam bila diseru kepada Allah melalui Azan kenapa tak bleh datang...?

Smoga Allah bagi taufik pd saya .....

Read more...

Tuesday, May 26, 2009

Kisah di Mina ( Musim Haji )



Cerita Seorang Ustaz.

Ketika dalam khemah semasa mabit ( bermalam di mina ) bising pegawai yang menjaga tentang sorang pak cik ni yang selalu hilang / sesat, walaupun hanya pergi ke tandas. Maka datang lah mak cik bagitau " ustaz, tolonglah teman kan pakcik ni kalau pegi tandas pun..sebab dia ni buta huruf.." " Insyaallah mak cik"

Setelah berkenalan ringkas dengan pak cik tu, dia memulakan ceritanya.." Pak cik ni nak...memang orang susah, keje pun kelindan lori je...anak 9 orang. Kehidupan kami memang susah dan kesusahan kami bukan dibenci oleh orang kampung sahaja, malah sedara kami pun marah sebab selalu datang mintak tolong , hutang dan sebagainya. sampai ada yang cakap kat org rumah pakchik " dah tau susah, laki kau gaji kecik..yang pegi beranak ramai-ramai tu sapa suruh..."



Tapi saya sabar dan ajar keluarga saya bersabar. Allah berkuasa kadang2 kesabaran kita dibalas kat dunia lagi dan kekadang kat akhirat. Anak pakchik yang sorang tu bila dia berenti keje dapat duit yang pakchik pun tak paham berapa banyak...balik kampung jumpa pakchik dan cakap " abah, ni ada duit dapat dari berenti keje..tapi duit ni mintak izin nak buat beniaga dulu..." pak chik cakap ikut pandai kaulah...

Maka takdir Allah, anak saya tu bisnes dia maju dan dia dapat untung banyak. Pakchik pun tak paham bisnes apa tapi antaranya ada kaitan dengan ladang sawit dan ada beniaga yang lain. Dia balik kampung dan bagitau pakchik " Abah dan mak siaplah..insyaallah tahun ni pegi Mekah buat Haji"

Bukan tu aje..dirobohkan rumah buruk pakchik tu dan buat banglo besar, buat kenduri jemput orang kampung dan sedara mara..masa kenduri tulah pak chik tengok baru diaorang senyum kat pakchik...tapi pakchik tak balas dendam...terutama kat sedara yang hina pakchik dulu.

Untuk ke Mekah pun semua diuruskan oleh anak pakchik...cuma disuruh kami pergi kursus haji dan yang lain semua diuruskan. Sampai kat Mekah, pakchik diberi kunci untuk penginapan dan pakchik tanya duduk dengan sapa dan berapa orang...pegawai tu cakap tu bilik 2 orang dan duduklah dengan makchik. Berair mata pakchik bila ada kawan kat situ bagitau bilik 2 orang ni adalah pakej rm 24.800 sorang., yang rm 18.000 sebilik 4 orang. 

Barulah pakchik tau anak pakchik belanjakan kira2 pakej rm 50.000 untuk kami 2 orang dan dimasukkan dalam akaun untuk belanja rm 3.000 sorang...Kalau diikutkan memang sedih sangat sebab kehidupan pakchik yang dah dihujung ni dipilih Allah untuk jadi tetamunya..."


Pengajaran:

Masih ada lagikah anak2 yang sebegini...atau anda yang bakal menjadi seperti anak pakchik tu..
semoga Allah bagi taufik pada saya untuk khidmat pada ibu-bapa....

Read more...

Monday, May 25, 2009

Kanak-Kanak Aktif



Sempena Hari Keluarga Sk Pedas Di KAYNS Resorts Mujahid Dapat Anugerah Kanak-Kanak Aktif dari Kelab Guru dan Kakitangan Sk Pedas.



Hamper lain yang keluarga kami dapat....abinya dapat hadiah sebagai Guru Cyber..he he




Read more...

Thursday, May 21, 2009

Bahang Ijtimak Makin Terasa

 

Mesyuarat Di Seremban Baru ni banyak takaza dibentangkan dan ramai sahabat yang sambut dan sanggup tambahkan korban. Saya jugak yang tengok dan dengar je..tapi nama saya pun termasuk dalam senarai 250 org ( markaz Seremban) dari 5000 yang akan khidmat berbagai kategori pada 9 hingga 12 julai ini.  

Ramai yang tanya nak bukak table ( bisnes ) masa tu, tapi maksud ijtimak bukan tu..untuk keluarkan jemaah sebanyak yang mungkin kerana bila ada jemaah maka ada orang buat pengorbanan dan hidayah Allah berkait rapat dengan pengorbanan.

Jemaah Khas dari Nizamudin juga akan datang untuk lihat persiapan dan tasykil jemaah sebelum ijtimak . Untuk jour zon tengah ialah pada 6 dan 7 Jun ini. dan itulah tarikh terakhir untuk keluar sebelum Ijtimak. Semua marhalah diminta downlist nama yang potensi untuk tarikh jour zon tengah.

Untuk semua yang bakal khidmat pada tarikh Ijtimak nanti diminta datang untuk mesyuarat dan muzakarah pada 30 dan 31 Mei depan di tapak ijtimak walaupun sedang keluar.Dan  Jemaah 40 h masuk surau PS hari ini, maka boleh datang nusrah.

Smoga Allah pilih saya untuk lapangkan masa dari kesibukan dunia yang sementara ini....

Read more...

Monday, May 18, 2009

Antara IQ dan EQ



Salah Satu kad ucapan dari Murid Tahun 5R

Semalam Majlis Sambutan Hari Guru, terharu jugak sebab murid - yang selalu kena marah sebab kesalahan-kesalahan tertentu yang bagi hadiah atau kad ucapan. Mereka kebanyakannya murid yang lemah dan dari kelas yang hujung.



Antara Hadiah dan Kad Dari Murid

Walaupun IQ rendah sikit atau belum menonjol, tapi banyak bagi hadiah atau ucapan pada guru-guru. Bermakna mereka ini mempunyai EQ walaupun IQ yang lemah. IQ bukanlah segalanya yang menjadi penilaian utama masyarakat sekarang. Bahkan Akhlak lah sepatutnya yang dinilai dan diutamakan.

Syukran Jazilan kepada semua murid-murid

Read more...

Saturday, May 16, 2009

Point Bayan Masyaikh Arab



* Daie dikalangan manusia adalah seperti lidah antara gigi

* Kita sedang menuju ke kubur dan Akhirat dan belakang kita ialah dunia, seperti pemandu sekiranya asyik melihat kehadapan maka mungkin berlaku pelanggaran, tetapi sekiranya menumpukan pandangan kehadapan dan sekali sekala ke belakang bila perlu melalui cermin kemudian segera mengalihkan pandangan ke hadapan maka begitulah sepatutunya kita.

* Ilmu Fadhail memang selalu diperlukan seperti udara, makanan dan air, Ilmu Masail seperti ubat yang digunakan apabila perlu

* Dunia adalah keperluan dan agama adalah maksud, maka keperluan sepatutnya digunakan supaya kita sampai kepada maksud

* Agama bukan diamalkan dengan perasaan kerana perasaan manusia sering berubah, tetapi hendaklah diamalkan dengan mengikuti sunnah walaupun berlawanan dengan keinginan perasaan

* Perkataan atau ceramah tidak memberi manfaat yang sempurna melainkan diiringi dengan usaha seperti  ceramah perniagaan tidak manfaat melainkan diiringi dengan perniagaan, begitu juga ceramah agama hendaklah diikuti dengan usaha agama, dan keyakinan umat sekarang bahawa perkara dunia tidak datang melainkan dengan usaha, maka bilakah akan datang kepada umat ini bahawa agama dan kesempurnaan agama tidak akan datang elainkan dengan usaha.

* Hati yang sempurna tidak mencapai ketenangan dengan kebendaan duniawi yang banyak dan asbabnya, bahkan hanya akan tenang dengan mengingati Allah

Semoga Allah Bagi Taufik untuk ambil Iktibar, Amal dan Sampaikan




 
 
 

Read more...

Thursday, May 7, 2009

معجزات الخالقق





الذي يتيقن أن رزقه في الأسباب فقلبه مظلم وإن كانت عنده أعلى شهادات العلم الدنيوي. مثل الذي يودع ماله خزينة بيته فقلبه يكون متعلق بها فأي خبر عن سرقة مال فيظن أن ماله الذي سرق, كذلك إذا أودعنا الأعمال الصالحة عند الله فقلوبنا تتأثر بها.

• نتمرن على اليقين بعد الكلام في اليقين في الأعمال اليومية مثل الصلاة وتلاوة القرآن وغيرها, وهذا يحتاج إلى سنين ولكن الممارسة يوميه.
• كل لحظة تمر علينا تقربنا من الآخرة وتبعدنا عن الدنيا.
• الحاجة للآخرة أكثر وأكبر من الحاجة للدنيا والذي ننفقه نكون أحوج ما نكون له من الذي نمسكه.
• الذي عنده فكر الآخرة يكون عنده الاستعداد للموت ولما بعد الموت.
• سبب الفوز أو الخسران للإنسان يكون من داخل جسده فبحسب نور القلب وظلمته فالجسد يكون ماكينة لأعمال الخير أو الشر.
• كمال العمل بكمال الإيمان وكمال الإيمان بجهد الإيمان والتضحية.
• الدين صار في الأمة مثل الشرارة تحت رماد الجهل والغفلة وبسبب الجهد انتشلت الشرارة من بين الرماد ووضع عليها القش ونفخ عليها بالهدوء والحكمة ثم بعد ذلك صارت ناراً تطبخ عليها الولائم وهي كانت لا تسخن كوب ماء.
• الدنيا سوق ربح فيه من ربح وخسر من خسر (وتزودوا فإن خير الزاد التقوى).
• التمرين على حصول اليقين والصفات يحتاج إلى الفيصلة و العزيمة من الداخل.
• يجب أن أحدد ما أريد (الله) أم (نفسي) فإن كان المقصود (الله) فيهون علي ذلة نفسي في سبيل الله تعالى(مثل بلال رضي الله عنه).
• في الأثر أن داوود طلب من الله أن يكون مقرب إليه, فطلب الله منه أن يطوف على عباده بيتاً بيتاً وفردا ًفرداً يذكرهم بعظمته وكبريائه.
• الداعي هو الذي يدعوا الناس إلى الله وليس إلى جزء من الدين. فنبين عظمة الله تعالى للناس حتى يرجعوا إليه.
• لا يكون الإيمان إلا بالمحبة (لن تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا ولن تؤمنوا حتى تحابوا...).
• الذي ينظر دائماً إلى العيوب يكون دائماً في هبوط في الدعوة.
• يحرم الداعي من العمل بسبب الاعتراض على الأحباب فلا نعلم ما علاقتهم أو أحدهم مع الله.
• كلام الدين سهل ولكن حقيقة الدين لكي تأتي في حياتنا صعب يحتاج إلى التضحية والمجاهدة, مثل طيب المسك تحصيله صعب ولكن بذله نتطييب الناس سهل.
• لابد أن تنقص الشهوات والملذات في حياتنا لكي يكمل الدين فيها, فكمال الدنيا لا يكون مع كمال الدين, مثل طاقة الثياب لابد أن تنقص ليكون منها الثياب ليستفيد الناس.
• إذا جعلنا هذا العمل مقصد حياتنا فتأتي الأحوال فنتوجه إلى الله بالأعمال (صلاة الحاجة, الاستغفار ثم الدعاء) لنستفيد من خزائن الله في رفع الأحوال.
• نحن متعلمون إلى الموت فالله يعلمنا ولا يؤاخذنا على الخطأ.
• الهدايات تعطى ولكن لا يستفيد منها إلا من عنده طلب للهدايات فالله تعالى يلقي الهداية في قلوبنا على حسب استعدادنا لطلب الهداية.
• العين تنظر إلى مختلف الأشخاص نظرة واحدة ( الزوجة, البنت, الأم, الأخت) ولكن العواطف تختلف من شخص إلى شخص, ومحل العواطف هو القلب. ولله المثل الأعلى فالله تعالى لا ينظر إلى الأجسام والأشكال ولكن إلى القلوب والأعمال. معناه أن الله يفصل على ما في القلوب والأعمال وليس على حسب الأشكال و الأجسام.
• بدون الإيمان يستدل الإنسان من القرآن على شهواته.
• هجرة الحبشة لحفاظة الإيمان, وهجرة المدينة لإعلاء كلمة الله تعالى.
• الذي يبكي أمام الله بعد الأعمال فالله يجعله سبب للهداية. فما بكينا على أنفسنا فمتى نبكي على الأمة.
• يومياً نبين قصة من حياة الصحابة حتى يأتي عندنا حب حياتهم.
• الذي لا يدعوا يومياً ينقص إيمانه.
• نطيع الله فيما يليق له وليس فيما يليق لنا.
• كن سائقاً في الدعوة ولا تكن راكباً
• تصديق المغيبات من القلب ينشئ النور في القلب.
• نوعين من المخلوقات: نوع أسس حياته على المشاهدات هم الكفار والبهائم, ونوع أسس حياته على الغيبيات هم المؤمنون.
• الذي وزع السمك أجره ينقطع بانقطاع التوزيع أو موته, ولكن الذي علم الناس صيد السمك أجره لا ينقطع بالتوزيع ولا الموت. فإذا ما تفكرنا في الربح فرأس المال يذهب.
• (فذكر إن نفعت الذكرى) (وذكر بالقرآن من يخاف وعيد) بيان الجنة نصف الإيمان وبيان الجنة والنار كامل الإيمان.
• الله ينعم يومياً والمعاصي تزيد يومياً, هذا استدراج فالعذاب قريب.

Read more...

Tuesday, May 5, 2009

Tangguk Ajaib dan Roxel Arab



Untuk Pak sheik dan Rasul ps. Harga Rm 40.00. Abang saya yang nganyam 3 lapis tu. tupun skrg tinggal dua je. Nanti saya ajar cara guna dan sedikit petua nak biar ikan sambar. Yang penting air sungai kena jernih masa tu.



Dapek sebarau atau terebol sok antar rumah se sikit...


Read more...

Sunday, May 3, 2009

Aktiviti Hujung Minggu Hari Buruh





Setelah Bermandi Peluh (1 Mei)



Kenduri Kawin Rumah Dato' Baharom (Ahli Majlis Fatwa NS)
2 Mei



Membeli Belah di Seremban (3 Mei)



Malam Markaz Di Rahang (2 Mei)
Bayan Oleh Haji Hassan dr Nilai cerita tentang Qarun, Syadat dan Bani Israel. Dunia Penjara Org Beriman dan Syurga orang Kafir. Orang Islam sekarang sibuk rebut syurga orang kafir, sebab itu mereka marah.

Jemaah Dari  Singapura Dan Mauritius Di Taman Seri Pagi Senawang.
Akan Berada di Senawang 15 Hari



Read more...

  © ibnuzainrembawi Psi by ibnuzain.com 2009

Back to TOP