Blog Widget by LinkWithin

Monday, July 20, 2009

Bayan Khas Ulamak Ijtimak 2009



Oleh: Maulana Saad Kandahlawi Hafizahullah

Antara point yang saya ingat:

1. Ulamak adalah pewaris nabi. Bukan sahaja mewariskan ilmu kenabian bahkan yang paling utama ialah kerja kenabian iaitu dakwah manusia kepada Allah

2. Ulamak harus keluar bergilir2 atau silih berganti bukan sebahagian sahaja yang keluar dan sebahagian lain dimajlis ilmu mengajar kitab2 ( tafsir dari ayat .. ) فلو لا نفر... )

3. Ulamak bukan sahaja untuk jadi mufti untuk keluarkan fatwa..bahkan kena usaha supaya umat ini sering menanyakan fatwa dan beramal dengan fatwa..

4. Ulamak mesti jadi seperti awan yang bergerak menurunkan hujan kepada semua jenis tanah walaupun tanah yang tidak menyerap air dan bukan seperti perigi yang menunggu kedatangan orang untuk mengambil air.

5. Kehendak Maulana ialah supaya setiap jemaah yang bergerak sekurang2nya ada seorang Qari dan seorang Alim..

6. Orang Assyairin (Qabilah Ulamak Yaman yang tinggal di madinah) bertanya kepada Nabi tentang orang2 yang tidak minat belajar agama sedangkan kami sedia mengajar...maka Nabi s.a.w berpesan bhw akan disegerakan azab keatas semua kamu...maka Assyairin meminta tempoh setahun untuk usahakan umat supaya ada kecintaan belajar dan amal agama...maka insyaallah sapa sedia setahun....?

Ana Azam insyaallah
Sekarang ada 17 jemaah bergerak di N.S

0 comments:

QURAN

  © ibnuzainrembawi Psi by ibnuzain.com 2009

Back to TOP