Blog Widget by LinkWithin

Sunday, July 26, 2009

Tahniah Firdaus



Syaim Ajar Firdaus Berwudhuk


"Ustaz ada ?" tanya sorang budak yang belum pun turun dari basikalnya.." ustaz tido.." jawab Syaim yang duduk di berandar surau kg Paya sambil menutup Mashaf Al Quran yang masih di tangannya..

" ada apa nak jumpa ustaz? kejap lagi dia bangunlah tu..lagi 15 min kot.." tanya Syaim lagi sambil matanya melihat jam di dinding surau.." naiklah dulu " tambahnya lagi.

Maka budak yang berkulit cerah dalam lingkungan belasan tahun itu menupangkan basikalnya sambil melangkah kekok menaiki anak tangga surau. Dari gayanya memang takut becampur keliru.

"saya nak masuk Islam bang " tersentak syaim dengar kata2 pemuda itu.. Lantas tanpa membuang masa Syaim pun memanggil cikgu Arifin yang baru bangun dan mengajar pemuda itu kalimah shahadah" la ila ha illallah " dan membawanya ke bilik air untuk mandi dan diberi nama "Firdaus" "Tahniah firdaus dari kami semua" ujar amir jemaah .....

Kemudian syaim datang kepada saya yang sedang sibuk melipat beding.." maaf ustaz , tadi budak tu nak jumpa ustaz nak masuk Islam katanya..tapi saya kata ustaz tido lagi ..nak asar nanti baru bangun..pastu dia cakap nanti dia datang balik dan sekarang nak pergi karaoke jap...so saya pun tahan dia dan ajar kalimah..." "takpa..itulah tindakan yang sepatutnya..anta dah ada tiket untuk masuk syurga..tahniah "


* Saje je buat macam cerpen sket..manalah tau kok ada bakat ....kisah ni berlaku masa jemaah kami keluar 3 hari di lukut. Dan 2 bulan lepas perkara yang sama berlaku di Telok pelandok Pd.


(Berapa ramai umat yang mati tanpa kalimah...)

Firdaus cakap malam tadi dia mimpi ada orang pakai jubah dan kopiah pergi rumah ke rumah dan dia ikut orang2 tu .. Jemaah kami bagi kain dan kopiah kepada Firdaus dan Cikgu Tazli ambil tanggungjawab untuk urusan pendaftaran dan kami akan sentiasa follow up...

0 comments:

  © ibnuzainrembawi Psi by ibnuzain.com 2009

Back to TOP